Sidor

torsdag 21 april 2011

Koh Chang

Destinationen nu var Koh Chang, men det blev lite av en omvag dit for oss. Forst flyg fran Saigon till Bangkok (som vi ska till om nagon vecka), sen efter lite forvirring pa flygplatsen bestamde vi oss for att ta en privattaxi (kande for att lyxade te'at lite, och for att han kunde stanna sa fort nagon behovde...) darifran till farjelagret, Trang, for att sen ta farjan over till on. Blev Donken pa vagen, ett ganska sa besokt stalle pa denna resa. Man fick en kansla av kara Sverige pa bilresan, att sitta i en vanlig bil och aka pa en motorvag, det har vi inte fatt uppleva pa lange!
Blev avslappta vid farjelagret och hoppade pa farjan. Sol i ogonen och godis i handen, livet! Kom fram nar det var kolsvartoch vi hade ingen aning om vilken strand vi skulle bo pa och vart vi skulle bo. Horde att nagra andra skulle till Lonley beach sa vi hakade pa. Packade bilen full, nagon fick inte plats sa han fick sta darbak. Efter en halvtimmes fard pa dom slingriga och riktigt branta backarna nadde vi fram. Nu var det dags igen, boendeletande med ryggsackar pa ryggen som vager ton! For dom i reseganget som vill ha aircon och inte smakryp ( speciellt inte kakelackor, da flodar tararna..) var detta stallet inte riktigt det dom hade suktat efter. Backpackerstalle ganger tusen! Forsta rummet var utan handfat och lite djur har och dar. Blankt nej sa det var bara till att leta vidare. Hittade ett annat, med springor i golvet och hal i vaggarna pa toan, men det ingick myggnat och handfat! Som alltid kor vi pa ju trangre desto battre, sa vi forhandlade oss till att alla fyra skulle fa sova i ett rum med en dubbelsang. Ladyboyen ( aven kallade morotter, pga kroppsformen) som visade oss rummet skakade pa huvudet och skrattade nar vi provlag pa bredden, men det gick helt utmarkt! Betalade 25kr var dom tva natterna vi sov dar, helt okej kande vi, men traaaangt var det!
Pa kvallarna spelade liveband och stamningen var verkligen backpacking. Runt alla Changfyllda bord satt manniskor hoga som hus, men vi trivdes med vara shakear och nudlar, det gjorde vi!

Nasta dag var stekardag! At nya favoritfrukosten, porrige med honung och banan, och traskade till stranden. Klarblatt vatten och vit sand! Kopte oss aven strand pingpong, som vi egentligen skulle gjort forsta veckan, sa nu ar traningen igang, SEGER!! KRYSS I TAKET!
Efter en stund markte vi att natt inte stamde med Annie kropp. smittad av roda hund? sandloppor? sangloppor? soleksem? Stackars Annie fick ga in i skuggan och satta sig pa restaurangen bakom. Dom ruinerade henne, hon var tvungen att kopa en shake for 95 bath. Hon kande sig lurad, fornedrad, totalt misslyckad. Dar satt hon helt rodflammig, trodde att slutet var nara och livradd for att dom skulle komma in med matmenyn.. Hon knaprade allergitabletter, men om det inte blev battre skulle det bli sjukan for henne dagen efter.
Och sa blev det, dagen efter tog vi vart pick och pack, vi skulle byta strand och besoka sjukan pa vagen. Det forsta Annie fick gora var att skriva pa att bara en undersokning skulle kosta 4500 bath= 1000kr, annu mer ruinerad stackarn.. Men halsan gar fore allt! Utan att tanka mig for hangde jag med henne in i undersoksrummet, tva livradda-for-sjukhus-manniskor. Ingen bra kombination, och jag skulle vara den lugnande av oss. Nar blodprovsnalen kom fram, sprang jag ut (mycket till hjalp for stackars annie dar kande jag) och hamtade bella som fick ta over. Annie hade fatt en infektion i kroppen sa det skulle bli rummet for henne i nagra dagar framover..
Akte till Whitesand beach, en aning finare strand som passade alla i ganget. Denna gangen var det Bajsbella och jag som letade rum. Lyckades riktigt bra faktiskt! Hittade ett stort rum med tva dubbelsangar, TV (med fashiontv!!) och allt nodvandigt i ett badrum. Hurra!

Har hunnit med bade ett vattenfall och en snorklingtur pa dom har sista dagarna. Regnat bade idag och igar sa vi slog till med en fika, kaffe och appelkaka med vaniljsas. Tror bestamt att vi ska tillbaka dit ikvall..

Imorgon bar det av mot Bangkok och shopping! En vecka dar sen ar vi hemma, heelt galet!
Paskagg ska inforskaffas!

Lite Glad Pask i forskott pa er dar hemma :)
pusshej! /Elina

Pa Saigons flygplats pavag till Bangkok

Taxin BBK-Trang (farjelagret)

Nu firar dom nyar,  med vattenkastning

Lonleybeach

Annie i skuggan, heelt forkrossad

Stopp i avlopp!

Moroten som fick rensa, ocksa helt forkrossad!

Pa sjukhuset

En vanlig dag

Whitesand-beach

Vattenfallet

Lonleybeach
Pancake!

Snorklingturen
Traffade Jonna mitt ute pa en i pa snorklingen!

onsdag 20 april 2011

Saigon ggr 2

Ho chi minh city (vietnams huvudstad) var minsann en mysig stad. Antligen en storstad som man kande sig rik i. Miljonerna flodade! Det ar inte manga som kan engelska i vietnam, men vi har klarat oss anda, man far peka och mala lite.
Vi fick tva heldagar i Ho Chi minh. Vi har gatt pa marknader (dar dem drog i oss) och prutat sa det star harliga till. Vi kopte billiga serieboxar och raybanglasogon (9kr)jag och elina sydde upp varsin klanning (skrattade ihjal oss nar dem hamtades ut, stackars sommerskan). Vi har aven blivit allmanbildade pa krigsmuseet, fikat pa ett cafe, umgats med malin och emma med mera med mera!

Maste beratta lite om resan fran phu islands tillbaka till saigon. Vi hade kopt sleepingbus biljetter, OSG tankte vi! da kommer vi frm helt utvilade, redo for en dag i saigon, HURRA! Bussen var frash, hade mycket benutrymme och allting! Men nar den borjar kora marker vi forst och framst att hogtalarna befinner sig bakom oss( dem spelar vietnamesiska nationalsangen pa hogsta volym mitt i natten=galenpannor), dessutom ar det nat sa sjukt guppiga vagar vi aker pa, hoppar en halvmeter upp i luften varannan minut, minst! Sa nej, vi var inte utvilade nar vi kom fram till Ho chi minh.. Dessutom hade vi alla lite smatt hjarnskakning!

Varlden ar allt bra liten! traffade pa trevligt jonkopingssallskap!

GALEN trafik

Kallt(ackligt) te som dem bjod oss pa, pa ett mysigt caf'e.. de kom hela tiden och fyllde pa..

jag och sofie var ute och letade efter bananer i typ 40 min, har hittade vi paradiset!

pruta pruta..

snacksss

vietnamkriget, museum

manga hemska bilder.

trafik i en rondell, inga regler! de e bar ak, som danskarna sager!

mycket intresserad tjej! familjen windolf kan vanta sig ett reportage nar hon kommer hem.. haha! Aven elina hade spetsat oronen denna dag! (vet att pappa anders gor vagen dar hemma)

Pusss o kram, Annieeee

tisdag 19 april 2011

Phuquoc

Pa denna on spenderade vi en hel vecka och mycket av den tiden gick till stranden. Vi tog oss till on via buss och farja fran Koh Chi Minh och hittade ganska snart en taxi som lovade att kora runt oss tills vi va nojd med ett boende(vilket han angrade efterat, for har ska jamforas fler an 2 alternativ ;).
Men vi hittade ett jyst hotel for 80 kr natten med frukost inkluderat, det var ett stort "lagenhetsrum" med 4 varsina stora sangar vilket ar ovanligt i vara rum for tillfallet haha.

Stranden lag bara runt hornet och det var inte knokafullt med folk, man horde heller inte svenska roster sa fort man satte sig upp, det var skont.  I Vietnam var det stor skillnad fran Thailand nar det galler svenskar, i Thailand kan man ibland inbilla sig att man ar i sverige da man alltid hor svenska roster och ser dessa vita/roda flackiga branda kroppar.

Vietnams sol och bad gillade vi, stranden och vattnet va jattefint dock fanns dar maneter och det ar vi alla inte lika fortjusta i. En kvall gick vi till en marknad en bit fran hotellet, den var riktigt mysig.
Sen hittade vi oss ocksa en favorit restaurang dar vi kunde bestalla Tapas, Kladdkaka, hemmagjord musli och yogurt, cheesecake, morotskaka och pasta.. vi trivdes och lika sa gjorde de som agde stallet som var svenskar.

Dagarna gick sjukt fort och vi njot av massage for 18 kr, mango for 3 kr och den stora solen som var helt gratis. Dar var det da rakt inga problem att leva under 100 lappen pa en dag!

Har sitter tjejerna och ater sin smaskiga kvallsmat, dock kan man undra vad de fick matlusten ifran da det luktadee TOA lang vag och bakom kom det en bamse ratta och sprang.
Var Forsta vy av straden
Vart stadade rum efter en dag, staderskorna maste gillat oss.
the beach

Gissa rumpan ?!

Njuter av solnedgangen, det kan vara bland det basta!

Gott ! Bella ar vart strosta fan av Watermelon, eller?!
Taggar mat,mat,mat

KladdKladdKladd-Kaka som var uppskattad
Sen var en vecka over och det var dags att ta farjan till nasta destination, Koh Chi Minh

Tja pa er sager reseganget genom Sofie